Cumartesi, Nisan 09, 2011

"Haydi futboldaş olalım" paneli sonrası

Bugün Kadir Has Üniversitesi'nde yapılan "Haydi futboldaş olalım" paneline katıldık. Aslında pek bana göre bir şey değildi. Çünkü endüstriyel futbol ve futboldaki markalaşmayı anlatan konular içeriyordu. Benim gibi endüstriyel futbol karşıtı bir adamın ne işi vardı orada?

Ama hep şuna inanmışımdır, "kendi görüşünü savunabilmenin en iyi yolu, karşı olduğun görüşü çok daa iyi bilmekten geçer". Bende karşı olduğum bu görüşlerin detaylarını bu işin uzmanlarından dinlemek üzere koyuldum yola.

Burada uzun uzun ne konuşulduğunu yazmamı beklemiyorsunuzdur umarım. 4 saat süren bir toplantıyı size anlatamam ancak kısa kısa özetler geçeceğim. Öncelikle adamların gözünde taraftar diye bir kavram olmadığını bunu sadece içi boş bir sıfat olarak gördüklerinde kesin bir kanıya vardım. Çünkü her konuşmalarında ve slaytlarında "müşteri memnuniyeti"nden bahsettiler.

Yani kulüpleri şirket, tribüne gelen seyircileri ve bu kulüplerin yandaşı olan insanlarıda müşteri zihniyetiyle görüyorlar. Gözü para hırsından başka bir şey görmez olmuş. Bir futbolcuya 50-60 milyon euro verilmesinin yanlışlığını konuşmak yerine, kulüpler futbolculara daha nasıl fazla para verecek seviyeye gelir, bunun derdinde.

Birileri daha fazla para kazanacak diye insanların futbol sevgisini başka bir çerçeveye kaydırmaya çalışıyorlar. Büyük kulüpleri borç batağından kurtaracak çözüm olarak markalaşma ve kurumsallaşma gösteriliyor. Ancak kulüpleri asıl bu hale getiren zaten endüstriyelleşme sevdasıdır. Bu sevdanın peşine giden yöneticilerin kötü yönetimleri sonucu kulüpler borç batağına saplanıyor. Fatura ise taraftara çıkarılıyor.

Onun dışında artık elektronik bilet çıkarılmasına destek veriyorlar. Bütün kimlik bilgilerimiz ve özel bilgilerimiz birilerinin ticari amaçlarıı uğruna tanımadığımız insanların eline geçecek. Bu uygulamanın güvenlik vs şeylerle alakası bile yoktur. Tamamen ticari amaç gütmektedir. 

Anlayacağınız karşı olduğum düşünceye karşı iyice sağlam tezler biriktirdim bugün. Gün gelecek patlayacaklar. Hadi hayırlısı.

Not: Yazı konuşmacılardan Cem Ülkeroğlu'nun panelde sergilediği tutuma ithafen yazılmıştır. Yoksa sahibi taraftarları olan FC United of Manchester kulübü veya yöneticilerini kastetmedim.

4 yorum:

Marat dedi ki...

Merhaba,
Ben o konferansı düzenleyenlerden birisiyim ve ben de oradaydım. Öncelikle katıldığın ve üzerine bir şeyler yazdığın için teşekkür ederim. Her türlü görüş önemlidir.

Ancak, taraftarın kurup sahip olduğu FC United of Manchester'ın yöneticilerinden biri oradayken ve Türkiye'de neden taraftarın kurduğu/sahip olduğu takım yok? diye sorulurken, ve futbolun geleceğinin/kurtuluşunun FC United of Manchester "modeli" olacağı yönünde görüş belirtilmişken, "adamların gözünde taraftar diye bir kavram olmadığını bunu sadece içi boş bir sıfat olarak gördüklerinde kesin bir kanıya vardım. Çünkü her konuşmalarında ve slaytlarında "müşteri memnuniyeti"nden bahsettiler." demeniz biraz haksızlık olmuş gibi geldi.

TribunselSevda dedi ki...

Aslında yazıda ifade etmek istediğim Cem Ülkeroğlu'ydu. Yani FC United of Manchester yöneticilerini kasetmek istemedim.

Cem Ülkeroğlu'nun elektronik bilet uygulaması ve sponsorların kulüplerle olan ilişkisine yanıtı sonrası ona ithafen bu düşüncelerimi yazdım.

Yoksa Fc United'ı kastetmedim asla.

Marat dedi ki...

Cem Ülkeroğlu'nun söyledikleri de yanlış değildi. Orada güvenlik sebebiyle bilgileri toplamak ile pazarlama amaçlı toplamak arasında bir fark var. Yani nasıl baktığınıza bağlı.

Bugün biz sizin futbola olan ilginizi bilmesek oraya davet edilenler arasında olmayabilirdiniz. Tıpkı bunun gibi taraftarı tanımak için bilgi toplamanın ve onlara sunulan hizmetlerin geliştirilmesinin futbolun doğasına aykırı olduğunu düşünmüyorum.

Hangi takımlısınız bilmiyorum ama eminim siz de tuttuğunuz takım için "şunu yapsalar kesin alırım" demişsinizdir. işte o ürünü yapmak için de bu bilgiye yani sizi tanımaya ihtiyaç vardır..bu uzun bir konu..siz bunlara katılmaya da bilirsiniz elbette..a

sonuç olarak paneldeki diğer 3 konuşmacıyı es geçip, beğenmediğiniz bir tanesinin üzerine yazmanız ve panelden çıkarılan sonucun bu olması şahsen beni üzdü..

TribunselSevda dedi ki...

Cem Ülkeroğlu'nun söyledikleri benim hem hayata bakış açım hemde futbola bakış açıma göre yanlıştı.

Diğer konuşmacıları es geçme olayında haklısınız. En kısa sürede FC United hakkında bir yazı yazıp hatamı telafi edeceğim.

Bu arada davetiniz için tekrar teşekkür ederim.